Rolbrug: Aanleg keermiddel Tholen en dijkversterking Botshoofd

Technisch adviseur, inhoudelijk deskundige en toetser voor de realisatie van een rolbrug in een keerdam

Achtergrond

In de toekomst kan bij hoge waterstanden het Volkerak-Zoommeer(VZM) ingezet worden als tijdelijke waterberging. Doordat het VZM tijdelijk water bergt, wordt de maximale waterstand hoger dan voorheen. Omdat de haven van Tholen in open verbinding staat met het VZM, is de maximale waterstand in de haven van Tholen ook hoger dan voorheen. Om de hoge waterstand aldaar te voorkomen, is gekozen om de haven af te sluiten door middel van een keerdam. Deze keerdam is voorzien van een keersluis voor de vrije doorvaart van de schepen. Over deze keerdam is een rolbrug aangelegd die op aanvraag in de vaarweg gerold kan worden zodat langzaam verkeer de oever kan oversteken. Opdrachtgever van dit project is Waterschap Schelde stromen.

 

Rol

Het project is eigenlijk te vertalen naar drie fasen:

1)Het “reviewen” van functioneel gespecificeerde contractdocumenten (eisendeel, procesdeel en de bijbehorende annexen) op tegenstrijdigheden, grove onvolkomenheden, onjuistheden en het juist toepassen van de SE methodiek.

2) Het beoordelen van inschrijvingen gericht op technische aspecten zoals RAMS, LCC, Machineveiligheid, Bediening, Besturing en Elektrotechnische zaken

3) Beoordelen van ontwerpdocumenten op genoemde technische aspecten, bijwonen van FAT en SAT.

 

 

Nieuwe Sluis Terneuzen

Technisch adviseur Industriële Automatisering, opstellen eisendeel ondersteunende installaties,  inhoudelijk deskundige en ontwerpbeoordeling/toetser voor het project Nieuwe Sluis Terneuzen. 


Achtergrond 
Rijkswaterstaat bouwt onder het Sluizenprogramma de komende jaren (tot ca 2022) een aantal nieuwe sluizen/kolken. Een project welke gerealiseerd wordt onder het sluizenprogramma is de Nieuwe Sluis Terneuzen, door de bouw hiervan kan de capaciteit van het huidige Sluizencomplex Terneuzen vergroot worden en kunnen er grotere zeeschepen de haven van Gent bereiken. Het project is een samenwerking tussen Nederland en België en wordt voor een belangrijk deel gefinancierd door de Vlaamse overheid.

 

Rol 
Het opstellen van functioneel gespecificeerde contractdocumenten (Functioneel specificeren gebaseerd op de SE methodiek) voor de ondersteunende installatie (Informatiesystemen, Communicatiesystemen, Bediening- en Besturingssystemen, Machineveiligheid en Elektrotechniek). Het dialogeren (vragen beantwoorden, ontwerp atelier, ontwerp presentaties) met de gegadigden om te komen tot een goede aanbieding voor de bouw van de Nieuwe Sluis Terneuzen.