Moderniseren Objecten Bediening Zeeland

Technisch adviseur, Specificeerder van eisen, ontwerp en toetser voor het project Moderniseren Objecten Bediening Zeeland. 

Achtergrond 
Rijkswaterstaat Zee en Delta heeft de wens om alle bruggen en sluizen in Zeeland in de toekomst op een geüniformeerde wijze te bedienen, daarbij gebruik makend van één gestandaardiseerd "Bedienplaats Primair Proces " in de nautische centrale en op een Object (sluis of brug). Binnen deze opdracht wordt ook het achterstallig onderhoud ten aanzien van besturing en elektrotechnische installaties aangepakt. 

Rol 
Het opstellen van functioneel gespecificeerde contractdocumenten (Functioneel specificeren gebaseerd op de SE methodiek). De bijdrage aan dit project was zowel technisch inhoudelijk als organisatorisch van aard. 

Rol 
Het beheersen van het contract door gebruik te maken van Systeem Gerichte Contractbeheersing (SCB). Verder betrokken bij het realiseren van risicomanagement voor het technische gedeelte van de opdracht, het opstellen (toetsmix) en uitvoeren van toetsen bij de opdrachtnemer en het beoordelen van het geproduceerde door de opdrachtnemer.

Rol 
Technische uitvoering begeleiding doormiddel van ontwerppresentaties, validatiesessie met stakeholders, risico inventarisatie en evaluatie voor de machineveiligheid,  bijwonen van FAT, SAT, SIT sessie op verschillende locaties.

Componentspecificatie besturingsysteem voor een schutsluis

 

Technisch adviseur, inhoudelijk deskundige en toetser voor de realisatie van een componentspecificatie van een schutsluis

Achtergrond

Rijkswaterstaat Centrale Informatie Voorziening (CIV) wil besturingsystemen voor schutsluizen gaan standaardiseren. De reden hiervoor is dat er nu een grote mate van diversiteit en een hoge complexiteit is van toegepaste systemen. Hierdoor zijn de systemen en vooral de software moeilijk te onderhouden en duur in aanleg en beheer.

Rol

In samenwerking met een aantal andere professionals op dit gebied een componentspecificatie opgesteld voor een schutsluis waarin beschreven wordt een conceptueel model, eisen aan het gedrag, veiligheidsrelaties en opbouw van het besturingssysteem.

Het aanpassen van de besturing en ombouwen van de zoet-zout scheiding van Krammer jachtensluis 2

Toetsing van contract stukken betreffende dit project

Achtergrond

Rijkswaterstaat Zee en Delta wil als "pilot" een innovatief zoet-zout scheidingsysteem in de jachtensluis van de Krammer realiseren. In de huidige situatie wordt dit gedaan door het uitwisselen van zout water met zout water (zout water wegpompen en zoet water inlaten). In de nieuwe situatie gaat het uitwisselen vervallen en zal er een zoet water bel gecreëerd worden aan de Oosterschelde zijde.

Rol

Het "reviewen" van functioneel gespecificeerde contractdocumenten (eisendeel, procesdeel en de bijbehorende annexen) op tegenstrijdigheden, grove onvolkomenheden, onjuistheden en het juist toepassen van de SE methodiek.

Simulator voor Nautische Objecten

Technische begeleiding bij het realiseren van een Simulator voor Nautische Objecten. 

Achtergrond 
Rijkswaterstaat Zee en Delta heeft de wens om alle bruggen en sluizen in Zeeland in de toekomst op een geüniformeerde wijze te bedienen, daarbij gebruik makend van één gestandaardiseerd "Bedienplaats Primair Proces " in de nautische centrale en op een Object (sluis of brug) 

Elke fase van de verschillende projecten kent twee hoofdproducten, namelijk: 
Het realiseren van het technische bedieningssysteem; 
Een bedieningsorganisatie die geschikt is voor het op afstand bedienen van de verschillende sluizen en bruggen. 

Voor het laatste product dient het huidige bedienend personeel, wat gewend is ter plaatse (lokaal) en /of op afstand het object te bedienen middels een huidige werkplek, opgeleid te worden om het object op afstand, middels een nieuwe standaard bedienplek te kunnen bedienen. 

Een "Simulator" is een zeer bruikbaar hulpmiddel is om dit product te realiseren. Hierbij wordt de nieuwe bedienplek als het ware gesimuleerd en kan men in een vroeg stadium hiermee leren werken.

 

 

Ontwikkeling van een landelijke MMI voor kleine objecten

Adviseur / Specialist voor de ontwikkeling van een landelijke MMI voor kleine objecten in Noord Brabant 

Achtergrond
Rijkswaterstaat Water, Verkeer en Leefomgeving (WVL) is de functioneel beheerder van de landelijk Mens Machine Interface (MMI) voor bediening van bruggen en sluizen. Het project Modernisering Objecten Bediening Zeeland (MOBZ) is op het gebied van bediening op afstand als voorloopproject benoemd om de eerste stappen te zetten om tot landelijke uniformiteit voor bediening op afstand te komen.

Om te komen tot een landelijke standaard heeft WVL ervoor gekozen om te participeren in de verschillenden projecten in de regio's. Een van die regio's is Noord-Brabant, hier worden de projecten omlegging Zuid-Willemsvaart, Sluis III en Brugm@n uitgevoerd. De wens is om deze drie projecten te laten bedienen op basis van de landelijke MMI. 


Rol 
Doordat de landelijke MMI nog geen eenduidige oplossing biedt voor de "kleine sluizen en bruggen" binnen Brabant is AVA - Management, Consulting & Engineering gevraagd de verschillende technische teams te ondersteunen ten aanzien van keuzes, uitvoeringsvormen en inrichting van de te ontwikkelen MMI.

Rol 
De landelijke MMI is gebaseerd op een TNO advies rapport. Dit is echter nog geen concreet contractstuk. De rol van AVA - Management, Consulting & Engineering is om dit rapport te herschrijven naar een uniform landelijke MMI document.